Historie

  • 1963: Vzniká Katedra slovanských literatur, divadelní vědy a filmové vědy a od podzimu je zahájeno fakultativní studium filmové vědy. Filmová věda ve spojení s divadelní vědou následně putovala po různých katedrách a v době normalizace byla zrušena a zase obnovena. Vlastní institucionální základnu získala až po listopadu 1989.
  • 1991: vzniká samostatný Seminář divadelní a filmové vědy.
  • 1993: filmová věda se osamostatnila jako studijní obor.
  • 2003: vzniká samostatný Ústav filmu a audiovizuální kultury.

Studium

  • Od r. 2001 je obor akreditován pod názvem Teorie a dějiny filmu a audiovizuální kultury.
  • Obor lze studovat ve všech stupních a formách, tj. (1) bakalářském (tříletém) programu, (2) navazujícím magisterském (dvouletém) programu a (3) doktorském (čtyřletém) programu, a to prezenčně i kombinovaně.
  • Studijní program je zaměřen na tři hlavní oblasti: na dějiny české kinematografie, na dějiny světové kinematografie a na teorii filmu a médií. Jeho osnovu tvoří tyto součásti: (1) přednášky a semináře z teorie a dějin filmu a audiovizuálního průmyslu, (2) metodologické semináře zaměřené na realizaci závěrečných prací, (3) výběrové výzkumné a projektové kurzy, (4) kurzy předních zahraničních akademiků a vědců (vesměs v angličtině), (5) prakticky orientované kurzy domácích odborníků z praxe, (6) odborné praxe a zahraniční stáže.

Výzkum

  • Badatelský profil pracoviště se vyznačuje zaměřením na primární výzkum, a to zejména v oblasti české a středoevropské kinematografie.
  • Pole zájmu a metod zahrnuje mj. recepční studia, orální historii, produkční studia, dějiny nonfikčních forem, poetiku fikce, exilovou kinematografii či spirituální film.
  • Klíčovým východiskem historického bádání je výzkumné paradigma tzv. nové filmové historie založené na posunu od zkoumání textu ke zkoumání kontextu, tj. na zkoumání dějin kinematografie v širokých společenských, hospodářských a kulturních souvislostech.

Katedra v číslech

200

studentů

5

zaměstnanců

2

kinosály

1500

VHSek

Hosté ústavu

Hosté ústavu (1994-2018)

2018/2019

  • prof. Tim Bergfelder
    FAVz073 Transnational European Cinema
  • Dr. Charlie Keil
    FAVz072 Transitional Perios of Early American Cinema
  • dr. Daniel Biltereyst
    FAVz074 Contemporary Media Policy and Audiences
  • PhDr. BcA. Andrea Slováková
    FAV150 Média a dokument. Seminář psaní o dokumentárním filmu
  • Mgr. Kamila Zlatušková
    FAV192 Filmová scenáristika a dramaturgie
  • Mgr. Saša Gedeon
    FAV234 Filmová režie
  • Mgr. Petr Vítek
    FAV332 Filmová distribuce a kina

2017/2018

  • Dr. Joseph Garncarz
    FAVz067 A Choice of Pleasures: Popular Filmgoing in the Nazi Era
  • Dr. Claus Tieber
    FAVz068 Film/Music/Soundtrack. Theory and History of Music in Film and Television
  • PhDr. BcA. Andrea Slováková
    FAV222 Kapitoly z dějin světového dokumentárního fimu
    FAV324 Film a filozofie
    FAV150 Média a dokument. Seminář psaní o dokumentárním filmu
  • Mgr. Tereza Hadravová
    FAV324 Film a filozofie
  • Mgr. Alena Müllerová
    FAV223 Vývoj televziních formátů
  • Peter Krämer, M.A.
    FAVz069 New Film History - Research Seminar
    FAVz015 Stanley Kubrick

2016/2017

  • Dr. Judith Aston
    FAVz060 New Trends in Documentary Fil: Platforms, Practices, Discourses
  • Dr. Aner Preminger
    FAVz061 Israeli Cinema. A collective image as a search for identity - historical introduction
  • Dr. Colin Burnett
    Impure Harmonies: A New Poetics of Global Art Cinema
  • Peter Krämer, M.A.
    FAVz064 Buster Keaton and Silent American Cinema
  • Dr. Tom Brown
    FAVz065 Textual Analysis and Film Studies: Criticism, Interpretation, Evaluation
  • Mgr. Čestmír Kopecký
    FAV133 Filmová a televizní produkce
  • PhDr. BcA. Andrea Slováková
    FAV150 Média a dokument. Seminář psaní o dokumentárním filmu
    FAV172 Metody dokumentárního filmu
    FAV302 Experimentální film: seminář
  • prof. Václav Macek, CSc.
    FAV158 Kapitoly z dějin Slovenské kinematografie
  • Mgr. Miloš Zapletal
    FAV309 Filmová hudba Zdeňka Lišky

2015/2016

2014/2015

2013/2014

2012/2013

International conference:

FAVz036 Screen Industries in East-Central Europe: Cultural Policies and Political Culture

FAVz037 Contemporary Practices of Screenwriting

(21. – 25. listopadu 2012)

2011/2012

2010/2011

 

2009/2010

2008/2009

2007/2008

2006/2007

2005/2006

  • Doc. Sylvie Lindeperg  (Université Paris 3 - Sorbonne nouvelle, Institut de
    Recherche en Cinéma et audiovisuel, FR) foto
    Cinematic Uses of the Past (23. – 27. dubna 2006)
  • Peter Krämer, M.A. ( School of Film and Television Studies, University of East Anglia,
    Norwich, GB)
     foto
    The Big Picture: Hollywood Cinema from Star Wars to Titanic (and Beyond)
    (2. – 9. dubna 2006)
  • Mag. Drehli (Andreas) Robnik (Institut für Theater-, Film- und Medienwissenschaf
    Universität Wien, a
     Ludwig-Boltzmann-Institut für Geschichte und Gesellschaft AT): foto
    Media-cultural memory, embodied history. World War II remembered in Western
    mainstream cinema (semestrální přednáška)

2004/2005

2003/2004

2002/2003

2001/2002

2000/2001

  • Václav Macek:
    Slovenská kinematografie
  • Peter Michalovič  & Miroslav Marcelli (FF UK Bratislava, SK):
    Filosofická interpretace filmu
  • Jayne Pilling (GB): British animation. Přednáška s ukázkami zaměřená na nejlepší současné
    britské animované filmy (ve spolupráci s The British Council)(26. dubna)
  • Karel Vachek (filmař): Přednáška u příležitosti brněnské premiéry jeho filmu 
    "Bohemia docta" (28.února)
  • Patrick Loughney, Ph.D. (vedoucí filmového oddělení Kongresové knihovny ve Washingtonu, US):
    Major Genres of Film Production and their Origins from 1893 to 1920 (ve spolupráci
    s The British Council a s Katedrou anglistiky FF MU) (22. února)
  • Peter Michalovič (FF UK Bratislava, SK):
    Kapitoly z estetické teorie
  • Joseph N. Rostinsky (Tokijská universita, JP):
    Juzo Itami a japonský film (8.-9.března)

1999

  • Kejánuš Ajjárí (íránský režisér)
    uvedl svůj film "Být či nebýt" (4. října)
  • Ferry Radox (rakouský režisér)
    uvedl své filmy (25.-26.dubna)
  • Saša Gedeon (režisér):
    Výrazové prostředky filmu.
  • Přemysl Maydl (teoretik):
    Prolegomena k teorii filmového obrazu

1998

  • Vojtěch Jasný (režisér, ČR-USA):
    Přednáška a diskuse (22. května)
  • Václav Havel (prezident republiky) - součástí jeho návštěvy bylo i jednání o autorských právech k pozůstalosti filosofa Josefa Šafaříka (5. května)
  • Karel Vachek (filmař):
    Projekce  dokumentu "Co dělat?" a diskuse (25. března)

1997

  • Štefan Uhrík (expert na nezávislý film):
    Americký nezávislý film.
  • Ivo Pondělíček (psycholog a filmolog):
    Klíčová témata masové kultury.
  • Petr Mareš (FF UK Praha):
    Jazyk a film.
  • Stanislav Ulver (teoretik, šéfredaktor čas. Film a doba):
    Kapitoly z dějin moderního animovaného filmu.
  • Michal Bregant (teoretik, šéfredaktor čas. Iluminace):
    Film a metody.Mykola Ivanovič Sloboďan (Ukrajina):
    Dějiny ukrajinské kinematografie (20.-21. února)

1996

  • Piotr Wasilewski (polský kritik):
    Marek Hlasko a jeho filmy (20. března)
  • Martin Ciel (VŠMU Bratislava, SK):
    Filmové žánry

1995

  • Jan Gogola (dramaturg a scenárista):
    Seminář filmové dramaturgie:
  • Krzysztof Zanussi (polský režisér): foto
    Přednáška a diskuse (20. března)

1994

  • Petr Málek (FF UK Praha): Literární kontexty filmu:
  • Petr Král (básník a teoretik):
    Filmová groteska.
  • Petr Hvižď (režisér):
    Výrazové prostředky filmu.
  • Martin Dohnal (skladatel):
    Film a hudb

Kontaktujte nás

Patrycja Astrid Twardowska

sekretariát

Telefon: 549 49 1583, 541 145 918
E‑mail:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info