Projekce snímků KŘÍŽOVÁ CESTA a HEIDEGGER IN AUSCHWITZ

  • 10. března 2022
    16:30
  • FAV, C34
Bez popisku

Ve čtvrtek 10.3. proběhne v C34 projekce snímků KŘÍŽOVÁ CESTA a HEIDEGGER IN AUSCHWITZ českého experimentálního filmaře Martina Ježka. V obou titulech se snoubí pro autora typické (zdánlivě protichůdné) tendence, a sice rigidita s entropií – jakási rigorózní přesnost při plánování struktury filmu, jež je následně během natáčení v plenéru konfrontována se spontaneitou a nahodilostí dění tady a teď. V určité „šedé zóně“, která se nachází na pomezí „strukturálního“ a, pojmoslovím Martina Čiháka, „spontánního“ filmu, tedy vznikají díla nenarativní, vizuálně i auditivně agresivní, jež pro svůj ambivalentní „původ“ filmovou matérii současně glorifikují i destruují. Ostatně je to právě Ježkova výrazná fascinace tělem filmu, pro kteroužto není žádným překvapením, že oba snímky v učebně C34 sám promítne ze 16mm filmového pásu. Začátek projekce je naplánován na 16:30, načež po jejím skončení bude následovat Ježkem moderovaný rozborový seminář nazvaný „Skladebná analýza strukturálního filmu (Křížová cesta a Heidegger in Auschwitz)“. Délka semináře včetně promítání je stanovena na 210 minut přesně, tudíž bude akce končit ve 20:00.Skladebná analýza strukturálního filmu (Křížová cesta a Heidegger in Auschwitz)V rámci moderovaného semináře vystoupím (opustím) z pozice autora a pokusím se společně se studenty a studentkami dobrat toho, co jsme v průběhu audiovizuální události (projekce filmu) viděli - slyšeli - zažili. Diskuze a následná kritická analýza jeho formálních aspektů by měla směřovat ne k osobě autora, který bude přítomen jen skrze medium, ale přímo k tělu filmu a smyslu jeho prezentace (film a jeho projekce by neměla být "o něčem", měla by být "něco"). Nedílnou součástí semináře v jeho předem vymezeném časovém rozsahu by mělo být i ticho ve smyslu Wittgeinsteinova výroku. "O čem se nedá mluvit, o tom se musí mlčet".Křížová cesta16mm, b/w, 25 min., 2012obraz: Jakub Halousek, Martin Ježekrealizace: Ježek"Viditelné je stopa kroků neviditelného."Strukturální morfologie ve 14-ti zastaveních, která prostředky čistého filmu ohledává jedinečnost místa Křížového vrchu v Rudě na Moravě, v tzv. "malých Sudetech". Utrpení Ježíše na kříži, utrpení subjektu tvůrce hledajícího vztah k mystériu oběti, utrpení filmového materiálu, který se podobně jako pískovcové srdce s křížem v čase rozpadá a fragmentarizuje až na jednotlivá zrna.Heidegger in Auschwitz16mm, col-b/w, cca 50 min., 2016, německá verzeobraz: Ježek, Daňhel, Halousek, Brabcovázvuk, střih: Ježekrealizace: JežekJeden z nejdůležitějších myslitelů 20. století, německý filozof Martin Heidegger jede 40 let po své smrti na exkurzi do Osvětimi. Během své návštěvy pořídí na 2500 fotografií. Na zpáteční cestě navštíví Prahu a jeho pozornost upoutá chvost právě probíhajícího maratonu, který mu nápadně připomíná pochod smrti. Následující zimu vystoupí z hrobu též jeho židovská milenka, jedna z nejdůležitějších myslitelek 20. století, Hannah Arendt. Bezcílně se potuluje se svojí 16mm kamerou v okolí Heideggerovi chaty v Todtnaumbergu. Také se jí zjevují některé motivy ze stěžejního díla velkého filozofa, spisu Bytí a čas. Vše uspořádáno v přísně strukturálním tvaru. Statické v pohybu, kinetické v klidu.

Sdílení události

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info